tirsdag 1. juni 2010

Norsk muntlig??? At det var?


Litt om å LYTTE. Og enda litt til.
Roland Barthes sier:
"Å høre er et fysiologisk problem, å lytte er en psykologisk sak". Når vi virkelig LYTTER prøver vi å forstå, altså: vi konstruerer mening mens vi lytter. Dette forutsetter: motivasjon, åpenhet, nysgjerrighet...
Vi kan
1) lytte etter informasjon(for å fange opp forventede fragmenter av informasjon, fange opp det viktigste)
2) lytte kritisk(å lytte og samtidig vurdere)
3) lytte empatisk(lytte åpent og velvillig, "tolke alt i beste mening".
velvilligheten kan gå enten på personen som snakker eller på tema, ev.begge deler)

Å være en god lytter? Hva innebærer det?
- I skolen må elevene og læreren gå INN I ROLLEN SOM INTERESSERTE TILHØRERE. Vi snakker om et kodeskifte, som må erkjennes. Kanskje må vi omorganisere klasserommet? Iscenesette? Skape en ramme som er annerledes enn det vante, slik at vi kan gå inn i andre roller? Kanskje kan klasserommet bli en "scene" eller en "teatersal" som gjør det lettere å slippe løs energien i DET MUNTLIGE...!?

James Paul Gee sier: "Når vi tilegner oss morsmålet vårt(...)tilegner vi oss samtidig en sosial variant av språket vårt", noe vi kaller for primærspråket eller primærdiskursen . Det betyr at vi skaper oss et "felles kodespråk". Feks trenger vi ikke å si "Vær så snill å send smøret" til familiemedlemmene. Neida, vi sier "Smøret?(!)"(med eller uten irritert undertone i stemmen...) Etterhvert som vi vokser opp blir samtalene forhåpentligvis/trolig mer avanserte og vi lærer sakte men sikkert talemåter og verdier uttrykt gjennom språket. Denne lekre "pakken" tar vi med oss oppi skolesekken første skoledag(haha, neida, den ligger i hodet ditt...) og ops! og kræsj! så møter du SKOLENS språk! Det sier "sitte stille", "ikke tygg på blyanten", "snille barn gjør leksene sine pent med løkkeskrift, linjal". Eller hva med denne "viskelær som lukter!! FY OG FY. De blir låst inn i skapet." Neida, jeg mener egentlig bare å si at du som elev møtte ANDRE SOSIALE SPRÅK, ANDRE VERDIER, ANDRE DISKURSER. Vips: en Sekundærdiskurs. Ble det kræsj? Ikke nødvendigvis. Men kanskje. Tar man fram en stor bolle (og gjerne litt sukker, for smakens skyld) og blander primær og sekundærdiskurs(er), så vil man til slutt(etter noen års røring,-rør i ledige stunder) komme fram til en METASPRÅKLIG BEVISSTHET. SOM BETYR: Et menneske som behersker/klarer å bruke eller forholde seg til SPRÅK OG TEKST. Sekser i norsk? Tja. Kanskje er du inne på noe her...Men det handler like mye om å kunne skrive som å kunne uttrykke seg muntlig. Og å kunne lytte!!
Tilbake til primærdiskursen...Trodde vi at den befant seg i familien? Ære være. Men dog ikke nå lenger. Ikke i våre dager,takk. Komme her og komme her. Og være sær. For nå påstår noen at skolen har tilpasset seg primærdiskursen. Det virker som at alt er blitt så mye mer demokratiserende, nært og uformelt. Kanskje bra at ikke viskelærene med (den herlige )lukten ikke lenger blir låst inn i Skoleskapet, men kanskje ikke fullt SÅ bra at vi ikke lenger BEHØVER å skifte språklige koder?? For hvor blir det av den metaspråklige bevisstheten da? Den som skulle gi oss 6-er i norsk..?!?!?

Så hva blir svaret? Hva er norsk muntlig som del av norskfaget? Er det kanskje noe eget kapittel som heter "Hvordan få god karakter i norsk muntlig?" Åhå neida! Så enkelt skulle det jaggu ikke være. Åjoda, det finnes da noe om argumentasjon og om å tale og lytte- dog er det foredrag og framføringer det legges vekt på.
Som norsklærer, elev, menneske, kjæreste, ektefelle, lagleder, hobbypsykolog etc. har vi alle mye å vinne på å kunne LYTTE. Vi har også ikke så rent lite å vinne på å kunne argumentere på en logisk måte slik at vi overbeviser eller rett og slett bruke patos for å få noen til kjøpe våre uselgelige ting(som ikke engang lar seg selge på Finn.no).
Riktig langt og lenger enn langt, i livet vil vi kunne komme dersom vi også klarer å sile all den informasjonen som kommer rekende på vår vei. Hva med å si nei takk til pirrende vrakgods fra Facebookland til fordel for en spennende samtale med et menneske du synes er interessant...? Krte bskdr er liksom blitt erstatningen for å si ting på en ettertrykkelig måte. Tenk så herlig å snakke med noen da- og virkelig høre vokalenes deilige klang...
Jeg fikk aldri sekser i norsk muntlig, men hvis jeg hadde kunnet fått karakter i filosofisk spekulasjon hadde jeg ligget godt an. Så det så.

(PS. Kilde: "Muntlige tekster i klasserommet", Penne/Hertzberg)

3 kommentarer:

  1. Artig tekst og interessante tanker. Her lot du det virkelig strømme ut.. Du fikk med deg mange aspekt av norskfaget. Og jeg tror jeg forstår deg slik at du synes alle aspektene er viktige - både i skolen og i livet. Men du skulle gjerne ha klarere retningslinjer for vurdering av muntlig (hva og hvordan) i norskfaget...?! Jeg skjønner deg godt. For øyeblikekt tror jeg ikke det er noen som kan gi deg bedre svar enn Penne og Hertzberg...

    Hildegunn

    SvarSlett
  2. Spekulative filosof.

    På Facebook, ergo sum.
    "They take your photograph, and you come into existence. And it`s very instant." (Madrugada)


    Filosofiske spekulant.

    SvarSlett