torsdag 16. juni 2011

Bokbetroelser. Eller nødrop fra en gal leser.


HELT FRA DEN DAGEN jeg lærte å tyde bokstavene, det vil si fravriste dem en mening, har jeg vært nærmest gal etter bøker. Jeg kan ikke gå gjennom en bokhandel uten å "sikle"(unnskyld det upassende ordet). Det hadde ikke vært mer fristende om det så var sjokoladetrekk på omslagene. Bokhandelen er min godteributikk. Det er når jeg går innenfor dette hellige rom at jeg begynner å få indre bilder av meg selv sittende i mitt private bibliotek, i godstolen, med et lite, sofistikert bord ved siden av, med plass til kaffekoppen, sjokoladen(ja, jeg liker det også) og- selvsagt- en bok, eller, rettere sagt, en pen liten stabel med bøker.
Det er nemlig ikke så lett å bestemme seg for èn. Det er som å være sytten år med silkehår og dådyrøyne og tiltrekke seg blikkene fra alle hannkjønn i en alder fra 4- 90. Tilbudene er mange, man må bare bestemme seg for èn(jaja, eller kanskje ingen). Høhø. Det er ikke meg jeg skriver om her, la oss heller si det er en slektning. "Sammenligningen" handler altså bare om at det ikke er enkelt å bestemme seg for hvilken bok man skal lese- det er da så mange som ser gode ut, og man er da så innmari nysgjerrig.
I dag har jeg vært på bokhandel. Det var akkurat en uke siden sist. Jeg innser glatt at jeg burde avvennes. Der kjøpte jeg en lydbok. Kom meg heldigvis ut uten å bruke mer enn kr 99. Så kom jeg hjem og åpnet postkassen... O fryd. Haugen bok hadde levert kjempekjempekjempefort igjen og tennene begynte å løpe i vann. Tre bøker der. I tillegg fikk jeg en bok fra Bokkilden for bare få dager siden. Den holder jeg på å lese... Må jo også nevne at jeg lånte med meg to bøker fra NTNU sitt eminente bibliotek. Essays av Jens Bjørneboe og en bok om Mappevurdering. Jaaaa.... jeg vet hva du lurer på nå. Jaaa- jeg holder på å lese på dem- også. Innimellom.
ER det håp?
Her kommer listen over dagens kjøp:
- "Forfattere leser egne kjærlighetsdikt"(Kjærlighetsdikt fra NRKs arkiver)- tenkes brukt i undervisningsøyemed. Levert i søt eske med hjerte på. Hihi.
- "Ny som lærer" (unevnelig pris)
- "Snakk med oss lærer" (samme som ovenfor)
- "Den autentiske læreren" (samme som ovenfor)

PS 1. Når sant skal sies har jeg faktisk en cd igjen av lydboka "Hjulskift" av Vigdis Hjort. Lånt på biblioteket. Men livsfarlig å ha i bilen, da man lever seg TOTALT inn i handlingen, som er ypperlig servert av Gisken Armand med fløyelforførerisk stemme.
PS 2. Til mitt forsvar må sies at jeg har lest pensumlitteratur over lengre tid nå. Såå.... dette er kanskje å avreagere en smule.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar