tirsdag 11. januar 2011

Rubrikk og ei som gikk klikk


DET ER helt utrolig. HVA? Jo! At jeg ikke, som anstendig menneske for en gangs skyld kan vandre inn i søvnens rom og sove. Men akk! Jeg har jo blogg... Hvilken feber! Ordinfluensa? Språkkatarr? Det bryter ut med jevne mellomrom.

Ikke vet jeg. Jeg tenkte bare å skrive noen ord om dagens studieøkt og om en illsint tenåringsdatter som fråda etter å ha fått nynorsk heildagsprøve i retur frå Læraren med Raudpenna!! Oi oi oi. Sjølvaste Folda på sin verste vinterdagsblest(ELLER DEN VERSTE VULKAN??? JMF BILETET) kan berre legge seg still for den jenta. Ordbølger så store som hus var det ho sende gjennom telefonen. jeg la på svøm! Så sendte fornærmede over heildagsen til meg, Mor og hmmmm tjjaaa norsklærar... (burde dette offentleggjerast?), og jeg fikk bruk for visse ting, som til dømes empati, mottakarmedvit og trøyst. Og hadde nok vore snillare med karaktersetjinga?!!.... Jau jau.

Det var det. Så til ei tilståing. I dag har eg begått en RUBRIKK. Neida! Det er IKKE en ny kjeks fra Kornmo- det er et vurderingsverktøy, hvor man, med liflig blikk på kompetansemålene i læreplanen, kjennetegn på sjanger og øye for deskriptorer kan klare å formidle noe om hvilken innsats som svarer til en firer eller femmer eller toer, ja- du skjønner nok hvor jeg vil. Jeg driver sammen med to medsammensvorne studenter, Marte og Magnus(høres ut som om de kommer rett fra Mormor og de åtte ungene?) med en FOU-oppgave og vi tenker å drive litt småseriøs forskning på formativ(underveis/fremovermeldende) vurdering i norsk muntlig.
Vi har alle tre og særlig jeg og Magnus, forelsket oss vilt og vederheftig i boka Effektiv planlegging og vurdering av Henning Fjørtoft. For den som ikke vet det er han ansatt ved NTNU og avd. for lærerutdanning og er så absolutt meget verdt å høre på også.
Denne nevnte bok anbefales herved varmt til alle som lurte på hvorfor de ikke fikk 6 i norsk, til alle lærere som ønsker å slippe hemmeligheten om hva elevene deres blir vurdert etter og til alle dem som ønsker verktøy slik at de kan gjøre noe annet enn å være gift med norsk/språklærerjobben.
Fjørtoft taler dessuten temmelig hett for å la elevene være med på å lage sine egne kriterier og det har jeg også god tro på. Fordi: elevene kan oppleve å få eierskap til de oppgavene de skal løse. Videre er det en kjempefordel å lage mest mulig autentiske vurderingsoppgaver. Er det noe som trengs i skolen så er det vel at man spiller på flere læringsstiler og slutter å tro at læreboka er den eneste og sanne kilde...
I morgen skal jeg legge ut forslaget til vurderingsrubrikk for foredrag på Its learning, slik at mine to medstudenter kan kommentere den... Det skal bli spennende å se hva de mener om den retorikken jeg puttet opp i "gryta" kan bli det rette krydderet. Det å omsette teori til konkret handling/verktøy syns jeg er en boblende deilig prosess! Jeg gleder meg til det videre arbeidet.

(PS.Det er ikke til å tro, men jeg kommer meg i seng før midnatt, med fire minutters margin!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar